A.J. Den Breejen en Zonen de specialist
Voor stralen, staalstralen en staalconservering
Corina na behandeling

m/s Corina

M/s Corina 01-2019

Duwbak Main

Duwbak Main




 

Bram 2

Tervant 159 (voorheen m/s Bram)

Scroll naar de content
Staalconservering

Staalconservering

Zeker in de scheepvaart moet gekeken worden naar welke verf het best toepasbaar is voor het te behandelen oppervlak na het straalwerk.

Flexibele epoxy's ter bescherming van de verflagen

Op een schip wat veel grind vervoerd zal met het oog op het "springen" van de verflagen bij ladingoverslag bij voorkeur dunnere laagdiktes worden aangebracht om dit effect te verminderen. Omdat wij veelal high solid epoxy's verwerken is er binnen deze productgroep een epoxytype mogelijk die "flexibel" is. Dit zijn de epoxy's die zijn aangepast en hierdoor beter toepasbaar zijn op deze ondergrond

Hechtingsproef om een degelijke hechting te garanderen

Ook moet er gekeken worden naar overschilderbaarheid. De al net genoemde "aangepaste" epoxy's zijn uitstekend geschikt om als ondergrond te dienen waarover u als klant over kunt afschilderen. Om een degelijke hechting te garanderen dient dan wel een hechtingsproef te worden genomen. Dit doet u op de volgende wijze: Neem ca. 1m2 oppervlak wat representatief is voor het geheel en breng de coating aan die u wenst te gebruiken. U kunt dan ook een verschil maken in de voorbehandeling (wel/niet schuren, reinigen etc.). Na voldoende uitharding kunt u met een goed plakkende tape de hechting testen van de onderlinge lagen.

Harde primerlaag geeft een hoge slijtweerstand

In scheepsruimen geven wij de voorkeur aan een harde slijtlaag als primer en een overschilderbare epoxy als 2e laag. Dit systeem kan makkelijk worden bijgewerkt en heeft door de harde primerlaag een hoge slijtweerstand. Wordt een scheepsruim extreem belast dan zal er als 2e laag een harde slijtlaag worden gekozen die veelal in een hoge laagdikte moet worden aangebracht. Nadeel is wel dat een dergelijke eindlaag zonder goed schuren niet overschilderbaar is.

Aanpaste epoxy eindlaag voor verbeterde flexibiliteit en overschilderbaarheid

Casco's aan de buitenzijde bewerken wij bij voorkeur met een universele epoxyprimer en een harde epoxy eindlaag die is aangepast. Bij aanpassing aan epoxy's moet u denken aan verbeterde flexibiliteit en overschilderbaarheid ten opzichte van standaard epoxy's. Het streven is uiteraard om alle goede eigenschappen die standaard epoxy's bevatten te behouden. Het spreekt voor zich dat fabrikanten deze aanpassingen geheim houden.

 

A.J. Den Breejen en Zonen logo
A.J. Den Breejen en Zonen